Sposób na stres

Droga 17/2014

Stres to nieunikniony element naszego życia. W sytuacji zagrożenia pobudza ciało i zmysły, napręża mięśnie i mobilizuje do walki lub do ucieczki. Jednak w nadmiarze szkodzi. Oto kilka skutecznych sposobów na to, aby przejąć władzę nad stresem, odprężyć się, zrelaksować i nabrać sił.

 

 

 

Uśmiech jest dobry na wszystko

Śmiech to jeden najprostszych i najbardziej skutecznych sposobów na radzenie sobie ze stresem. Warto więc jak najczęściej się śmiać, aby stać się bardziej odpornym na stres. Śmiech, nawet sztuczny i wymuszony, wywołuje w organizmie człowieka reakcje fizjologiczne ograniczające negatywne skutki stresu. Oglądaj więc komedie, kabarety i czytaj dowcipy, przypominaj sobie zabawne sytuacje, których doświadczyłeś lub byłeś świadkiem. Sam stres też można ośmieszać. Jednym ze sposobów odtwarzanie sytuacji stresowej jak filmu, którym się bawisz: możesz dorysować twarzom zabawne wąsy, zmienić wygląd postaci, podłożyć głos z ulubionej kreskówki. Wszystko to spowoduje, że sytuacja stresowa wywoła u ciebie uśmiech. Gdy następnym razem pomyślisz o tej sytuacji, zareagujesz śmiechem.

Oddychaj spokojnie

Relaks to jeden z najpopularniejszych i najłatwiejszych sposobów na rozluźnienie i wyeliminowanie stresu. Praca z oddechem pozwala uspokoić nasze emocje, jest idealnym sposobem koordynacji całego ciała. Wystarczy skupić się na swoim oddechu i świadomie pracować przeponą. Można też dodatkowo wyobrażać sobie jakieś miłe, spokojne miejsce: las o poranku wypełniony śpiewem ptaków, plażę o zachodzie słońca lub widok majestatycznych gór z ośnieżonymi szczytami. Kiedy koncentrujemy całą swoją uwagę na oddechu, automatycznie wchodzimy w stan relaksu i odprężenia. Umysł stopniowo wycisza się. Taki sposób medytacji praktykowany regularnie spowoduje wzrost energii i sił witalnych.

Ruszaj po relaks

Ruch to najprostszy sposób pozbycia się stresu, w dodatku bardzo potrzebny naszym mięśniom i umysłowi. Jest dobry w każdej postaci: jogging, gimnastyka, taniec, pływanie. Ruch ponadto pomaga zachować zgrabną sylwetkę, mieć więcej energii i wyższą odporność na infekcje. Nigdy nie jest za późno, by zacząć ćwiczyć. Trzeba tylko wybrać dyscyplinę sportu i dostosować ją do własnych możliwości i sprawności fizycznej. Bywa trudno. Najtrudniej wytrwać w pierwszym okresie (2–3 tygodnie), kiedy ciało jeszcze nie nabyło odpowiedniej sprawności. Potem pójdzie z górki. Najważniejsze, by zacząć i nie zniechęcić się. Ruch jest najwspanialszym lekarstwem, zwłaszcza wtedy, gdy jest regularny.

Wyobraź sobie, że...

Wizualizacja to, mówiąc najprościej, umiejętność tworzenia obrazów w głowie. Dobra wizualizacja potrafi całkowicie zmienić nasz stan emocjonalny, bo obrazy mają na nas bezpośredni wpływ. Techniki wizualizacyjne mają na celu przede wszystkim psychiczne odcięcie się od sytuacji, która powoduje stres. Chodzi o to, aby w takim nieprzyjemnym momencie wyobrazić sobie, że ktoś np. otula cię miękkim, ciepłym kocem albo trzyma przed tobą ogromną, twardą tarczę chroniącą przed złymi wpływami z zewnątrz lub zamyka cię w przezroczystej bańce mydlanej, która skutecznie odgradza cię od tego, co stresujące. Można również wyobrazić sobie siebie w jakimś ulubionym, spokojnym miejscu. W wyobraźni możesz zobaczyć, usłyszeć i poczuć to, co cię otacza – dźwięki, zapachy, widoki. Możesz wracać do tego miejsca tak często, jak tylko chcesz – im częściej będziesz wyobrażał sobie swoją oazę, tym łatwiej i głębiej będziesz się relaksował, a dzięki temu w pełni odpoczywał.

Muzyka także leczy

Relaksacyjna muzyka, np. filmowa lub klasyczna pozwala na wyciszenie emocji i spojrzenie na nie z dystansem, daje uczucie ulgi i lekkości. Podobnie działa tzw. aromaterapia, czyli relaksacja zapachem. Wysoka skuteczność tego typu terapii związana jest z faktem, iż zmysł powonienia ma ścisły związek z tą częścią naszego mózgu, która odpowiada za emocje. Przydatne są tutaj zapachowe świece, kadzidełka albo olejki eteryczne. Dzięki takiemu relaksowi możesz przejąć kontrolę nad stresem, skutecznie go zredukować, wyciszyć niepotrzebne obawy i lęki.

Antystresowo działa również kontakt z naturą. Idź na spacer, pooddychaj świeżym powietrzem, wsłuchaj się w głosy przyrody. W ten sposób poprawisz sobie nastrój, zredukujesz złość i agresję. W chwilach stresu zrób coś, co sprawia ci przyjemność: wyjdź z psem, posłuchaj ulubionej muzyki, przeczytaj ciekawą książkę lub artykuł, przygotuj sobie odprężającą kąpiel – możliwości jest wiele. Warto również zadbać o sen. To największy sojusznik w walce ze stresem – zwiększa produktywność, podwyższa koncentrację, poprawia nastrój, a dodatkowo wzmacnia system odpornościowy.

Nie daj się!

Zbyt wiele rzeczy do zrobienia, nadmiar obowiązków i spraw do załatwienia zwiększa poziom stresu. Dlatego stawiaj sobie realistyczne cele, ustal, co chciałbyś osiągnąć i w jakim czasie, sporządź konkretny plan działania, ale bądź przy tym wyrozumiały dla siebie, znajdź czas zarówno na obowiązki, jak i na rozrywkę. Spisz rzeczy, które musisz załatwić – zastanów się, co trzeba zrobić w pierwszej kolejności, a co może jeszcze zaczekać. I, co niemniej ważne, zaakceptuj fakt, że nie możesz być we wszystkim najlepszy. Bądź dla siebie wyrozumiały i świętuj nawet te najmniejsze sukcesy.

Nie od dziś wiadomo, że nadmiar stresu jest szkodliwy, a jego przedłużone działanie może mieć dla nas negatywne skutki. Dlatego weź sprawy w swoje ręce i nie pozwól, aby stres zdominował twoje życie.

 

«« | « | 1 | » | »»

TAGI| STRES

aktualna ocena |   |
głosujących |   |
Ocena | bardzo słabe | słabe | średnie | dobre | super |

Dodaj komentarz
Gość
    Nick (wymagany lub )
    Pobieranie...