publikacja 23.11.2014 22:36
Współpraca z rodzicami w placówkach opiekuńczo-wychowawczych typu bursa i internat jest istotnym elementem pracy nauczyciela wychowawcy...
Wychowawca 11/2014
Współpraca z rodzicami w placówkach opiekuńczo-wychowawczych typu bursa i internat jest istotnym elementem pracy nauczyciela wychowawcy. Część rodziców (zdecydowana mniejszość) kontaktuje się osobiście lub telefonicznie z nauczycielami wychowawcami, wykazując troskę o los swych pociech. Są dyspozycyjni i chętni do podejmowania różnych form współpracy, poczynając od organizowania różnych działań, po wsparcie materialne (sponsoring). Pozostali rodzice często mają roszczeniowy stosunek do osoby nauczyciela wychowawcy, wręcz obwiniając go za niewłaściwe postawy i zachowania swoich dzieci. Nie podejmują dialogu z wychowawcą, nie interesują się warunkami i rzeczywistością, w jakiej żyje ich dziecko. W ciągu roku szkolnego na spotkaniach rodziców frekwencja nie bywa imponująca. Każdorazowo, gdy wychowanek zachowuje się w sposób wyróżniający bądź naganny, wychowawcy kontaktują się z rodzicami. Przy wszelkich okazjach rodzice są zapraszani do placówki.
Rodzic to partner, który powierza swe dziecko w nasze ręce – taka zasadę wychowawczą przyjęliśmy w chojnickiej bursie. Dzięki systematycznej pracy wychowawczej rodzice zaczęli zmieniać swoją relację wobec placówki, dostrzegając w osobie nauczyciela wychowawcy partnera mającego istotny udział w wychowaniu dzieci. Wzrosła liczba kontaktów, ale nadal trudno było stwierdzić aktywny i zaangażowany udział rodziców w procesach zachodzących w placówce.
Przyjmując kierunek pracy wychowawczej zakładający rozwój współpracy z rodzicami, nauczyciele wychowawcy chojnickiej bursy poszukiwali kolejnych rozwiązań mających zachęcić do wzmożonego kontaktu i bliższej współpracy. Pojawił się pomysł zaproszenia rodziców do aktywnego włączenia się w inicjatywę o nazwie Klub Rodzica „DROGA”. Nazwa ta nie jest przypadkowa. Każdy człowiek, także nasz wychowanek, kroczy drogą życia. Na tej drodze nie powinien być samotny, lecz podążać nią wspólnie z rodzicami i wychowawcami.
Fundamentalnym założeniem działalności klubu jest aktywizowanie rodziców, aby stawali się autentycznymi i niezbędnymi partnerami w realizacji działań zapewniających oczekiwany rozwój wychowanka. Cele działalności klubu to:
Współpraca z rodzicami jest realizowana w następujących formach:
Założono, iż wszelkie spotkania nauczycieli z rodzicami, powinny odbywać się w warunkach zapewniających komfort i dobre samopoczucie obydwu stronom. Sporządzono katalog zasad formalnych w zakresie kontaktów z rodzicami:
W celu zapewnienia wysokiego poziomu efektywności, ustalono zestaw zasad dobrej współpracy nauczycieli wychowawców z rodzicami. Należą do nich:
Następnie podjęto rozważania określające skuteczność podejmowanych działań.
Wariant pesymistyczny (prognoza negatywna):
Wariant optymistyczny (prognoza pozytywna):
Założono, że działalność Klubu Rodzica będzie miała charakter długofalowy, realizowany przez kolejne lata. Pierwszym krokiem było zaproszenie rodziców i wychowanków pierwszorocznych do wspólnego spędzenia 24 godzin w placówce tuż przed rozpoczęciem roku szkolnego, pod nazwą „Doba z dzieckiem”. Realizację tego pierwszego kroku podjęto na dwa dni przed rozpoczęciem roku szkolnego. Rodzice wraz z dziećmi mieli okazję razem poznać miejsce, warunki, otoczenie, personel oraz wszelkie rozwiązania formalne funkcjonujące w placówce.
Założono, że spotkanie „Doba z dzieckiem” będzie gwarantowało osiągnięcie następujących celów:
Przybyli rodzice i przyszli wychowankowie poznali zadania statutowe bursy (zapewnienie wychowankom całodobowej opieki wychowawczej, bezpieczeństwa, warunków sanitarno-higienicznych, warunków do nauki, możliwości wypoczynku i rozwijania zainteresowań). Zapoznali się z aspektami finansowymi (wysokość i stosowane mechanizmy naliczania należnych opłat za wyżywienie, tzw. czesne oraz kaucja), otrzymali dane teleadresowe i e-mail bursy. Następnie rodzice z dziećmi zostali podzieleni na zespoły i oprowadzeni po bursie (każdym zespołem opiekowało się dwóch nauczycieli wychowawców), zapoznając się z warunkami w poszczególnych pokojach mieszkalnych i zasadami korzystania z pomieszczeń ogólnoużytkowych (toalety, świetlice, kuchenka, jadalnia, sala sportowa oraz suszarnia). W zwiedzaniu wyeksponowane zostały dwa miejsca – tablica z ideą przewodnią funkcjonowania placówki (słowa Horacego „Sapere aude”) i tzw. „ściana chwały” z nazwiskami laureatów konkursu „Bursowskiego Orła”.
Po przerwie na kawę nauczyciele zapoznali rodziców i młodzież z prawami i obowiązkami wychowanka, zapisanymi w statucie. Wychowanek ma prawo do:
Wychowanek ma obowiązek w pełni realizować postanowienia regulaminu bursy oraz:
Musi także zaakceptować przyjęte rozwiązania regulaminowe dotyczące przyjazdu do placówki i wyjazdu z niej, ewidencjonowania miejsca pobytu, wizyt gości, rozkładu dnia, kar i nagród, wyboru lekarza, zameldowania.
Wychowanek poznaje procedury postępowania w sytuacji, gdyby:
Rodzice mogli indywidualnie porozmawiać z wychowawcami i dyrektorem bursy. Spotkanie „Doba z dzieckiem” okazało się trafnym przedsięwzięciem, co potwierdziły odpowiedzi w stosownej ankiecie. Rodzice poznali personel, warunki i zasady funkcjonowania placówki, zdeklarowali chęć włączenia się w życie bursy i wspierania działań wychowawczych.
W trakcie roku szkolnego, dzięki spotkaniu „Doba z dzieckiem” pojawiła się nowa jakość we współpracy z rodzicami wychowanków pierwszorocznych. Bardzo często kontaktują się oni z nauczycielami wychowawcami, telefonicznie i osobiście, przejawiając postawę otwartą i zaangażowaną.
Jan Bruski – nauczyciel dyplomowany, wychowawca, dyrektor powiatowej Bursy dla Młodzieży Szkolnej w Chojnicach, założyciel Stowarzyszenie „EDUCO”.