H2Onews – katolicki serwis informacyjny audio-wideo

Z ks. prał. Enrique Planasem, byłym pracownikiem Papieskiej Rady ds. Środków Społecznego Przekazu, koordynatorem katolickiego serwisu informacyjnego H2Onews, rozmawia Włodzimierz Rędzioch

publikacja 28.05.2008 10:52

Niestety, przygotowywanie dzienników jest kosztowne i nawet największe telewizje katolickie nie mogą sobie pozwolić na utrzymanie w różnych częściach świata korespondentów, którzy mogliby na bieżąco dostarczać informacji. Agencja H2Onews chce wnieść swój skromny wkład w rozwiązanie tego problemu. Niedziela, 25 maja 2008

H2Onews – katolicki serwis informacyjny audio-wideo



Dwa lata temu z okazji Światowego Kongresu Telewizji Katolickich przeprowadziłem wywiad z jednym z jego organizatorów – ks. prał. Enrique Planasem, szefem biura Papieskiej Rady ds. Środków Społecznego Przekazu. Po przejściu na emeryturę ks. prał. Planas zajął się organizowaniem katolickiej agencji informacyjnej audio-wideo o nazwie H2Onews, której celem jest dostarczanie programów telewizyjnych i radiowych katolickim stacjom telewizyjnym oraz organizowanie banku programów, które mają służyć ich bezpłatnej wymianie między telewizjami katolickimi.

Włodzimierz Rędzioch: – Księże Prałacie, dwa lata temu rozmawialiśmy na temat przyszłości telewizji katolickiej. Jakie zmiany nastąpiły od tego czasu?

Ks. Prał. Enrique Planas: – W ostatnich latach nastąpił znaczny wzrost liczby katolickich stacji telewizyjnych i poprawiła się ich jakość. Kościół zdał sobie sprawę ze znaczenia telewizji, lecz problem polega na tym, że większość katolickich telewizji ma trudności z wypełnieniem czasu antenowego. Agencje katolickie, które dostarczają telewizji materiałów wideo, nie potrafią sprostać rosnącym potrzebom.

– Dwa lata temu Ksiądz Prałat wspomniał o 2 tys. katolickich telewizji istniejących na całym świecie. Ile jest ich dzisiaj?

– Tak jak już powiedziałem, liczba telewizji katolickich wzrasta z szybkością lawiny, chociaż należałoby mówić raczej o środkach przekazu audio-wideo, a nie o telewizji, ponieważ większość z nich nadaje za pośrednictwem internetu.

– Telewizja katolicka nie może ograniczyć się do nadawania programów katechetycznych i kulturalnych, powinna też dostarczać bieżące informacje z kraju i ze świata. Jak rozwiązać problem przepływu wiadomości?

– To wielki problem. Programy typu katechetycznego są zawsze aktualne, natomiast wiadomości nie. Niestety, przygotowywanie dzienników jest kosztowne i nawet największe telewizje katolickie nie mogą sobie pozwolić na utrzymanie w różnych częściach świata korespondentów, którzy mogliby na bieżąco dostarczać informacji. Agencja H2Onews, której jestem współzałożycielem i głównym koordynatorem, chce wnieść swój skromny wkład w rozwiązanie tego problemu.





– Czym konkretnie zajmuje się ta nowa agencja?

– Agencja H2Onews dostarcza bezpłatnie krótkich programów informacyjnych w formie wideo lub audio, które mogą być wykorzystywane przez telewizje katolickie. Mamy już za sobą fazę eksperymentalną i od niedawna regularnie przygotowujemy wiadomości dotyczące Papieża, Kurii Rzymskiej i Kościoła na świecie. Każdego dnia dotarczamy za pośrednictwem internetu co najmniej pięć półtoraminutowych wiadomości audio-wideo. Podkreślam, że robimy to gratisowo, lecz w zamian prosimy stacje telewizyjne, które korzystają z naszych serwisów, o przesyłanie nam lokalnych wiadomości. Wiadomości te trafiają do naszego banku danych (database), który znajduje się w głównej siedzibie naszej agencji w Rzymie – są one do dyspozycji wszystkich telewizji, które z nami współpracują. Jak pan widzi, na polu dziennikarskim stosujemy chrześcijańską zasadę dzielenia się dobrami, wymieniając się informacjami. Już w 102 krajach miejscowe telewizje katolickie są zainteresowane otrzymywaniem naszych serwisów informacyjnych.

– W jakich językach przygotowywane są serwisy agencji H2Onews?

– Jak na razie nasze serwisy informacyjne przygotowywane są w ośmiu językach: włoskim, francuskim, angielskim, hiszpańskim, portugalskim, niemieckim, arabskim i chińskim. Wkrótce będziemy mieli także wiadomości po węgiersku. Oczywiście, jesteśmy do dyspozycji Kościołów, które są zainteresowane otrzymywaniem serwisów w innych językach, chociaż jest to związane z pewnymi kosztami (chciałem jednak podkreślić, że koszty naszej działalności są minimalne).

– Jeżeli ktoś chciałby się dowiedzieć czegoś więcej o H2Onews, gdzie może znaleźć wiadomości o waszej agencji?

– Wystarczy odwiedzić naszą stronę internetową

– Dziękuję za rozmowę i na ręce Księdza Prałata składam całemu zespołowi H2Onews najlepsze życzenia owocnej pracy dla dobra Kościoła.