publikacja 31.03.2007 22:04
Co daje uczniom przynależność do Szkolnego Koła „Caritas”? Oto anonimowe wypowiedzi dzieci, członków Szkolnego Koła: „Przynależność do Szkolnego Koła „Caritas” jest dla mnie bardzo ważna, potrafię pomagać innym...”, „...Do tej pory nie zauważałam potrzebujących wokół siebie...” Wychowawca, 4/2007
Jedną z wielu metod wychowawczych we współczesnej szkole jest zrzeszanie uczniów w szkolnych organizacjach i kołach, których głównym zadaniem jest kształcenie u dzieci i młodzieży umiejętności zespołowego działania, wzajemnego wspierania się, przyjmowania odpowiedzialności za siebie i grupę, wdrażanie do aktywności społecznej, samokontroli, samooceny oraz rozwijanie zainteresowań i możliwości uczniów. Do takich organizacji należą Szkolne Koła „Caritas”. Jest to dobroczynna organizacja młodzieżowa działająca w oparciu o społeczno-humanitarne zaangażowanie jej członków, pod ścisłym nadzorem opiekunów koła, dyrekcji szkoły i „Caritas” danej Diecezji. Ta forma działalności szybko się rozwija i upowszechnia. Szkolne Koła „Caritas” działają na podstawie opracowanych przez siebie regulaminów i statutów, których podstawą prawną są Statuty „Caritas” Diecezji oraz „Caritas” Polska. Główne cele i zadania kół to:
Co daje uczniom przynależność do Szkolnego Koła „Caritas”? Jakie wychowawcze wartości wypływają z tej działalności? Oto anonimowe wypowiedzi dzieci, członków Szkolnego Koła:
Moje refleksje
Jako inicjatorka i opiekunka Szkolnego Koła „Caritas” pragnę podsumować dotychczasową działalność i podzielić się własnymi refleksjami na temat mojej pracy z dziećmi na rzecz najbardziej potrzebujących.
Przede wszystkim jest to wielka troska o tych, którym pragnę pomóc, choć czasami ta pomoc jest niewielka. To ciągły niepokój, czy wszystkie potrzebujące dzieci otrzymały pomoc. To poczucie odpowiedzialności za wychowanie tych, z którymi podejmuję wszystkie akcje charytatywne, wpajanie tym młodym ludziom najszlachetniejszych wartości humanitarnych i ogólnoludzkich.
Praca w Szkolnym Kole „Caritas” to ciągła praca nad sobą, samoocena i dawanie przykładu swoim wychowankom. To również wielka radość dzielenia się z innymi. Wspólna praca z dziećmi na rzecz innych, tych najbardziej potrzebujących jest najwspanialszą „lekcją wychowawczą”, która trwa nie tylko 45 minut lecz cały rok. Z tej „lekcji” uczeń wynosi wiele umiejętności i wartości, których nigdy nie zapomni.
Wszystkie wartości wynikające z przynależności i działalności w Szkolnym Kole „Caritas” są zgodne z treściami wychowawczymi zawartymi w Szkolnym Programie Wychowawczym i Statucie Szkoły, a tym samym zgodne z Ustawą o Systemie Oświaty. Należy podkreślić, że praca w Szkolnym Kole „Caritas” nie byłaby możliwa, gdyby nie pomoc Pani dyrektor szkoły i stały kontakt z wychowawcami, dyrektorami „Caritas”, instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz dzieci potrzebujących oraz pomoc wielu ludzi dobrej woli, którym nie jest obojętny los dzieci potrzebujących.
Anna Sokołowska – założycielka i opiekunka Szkolnego Koła „Caritas”, nauczycielka w Szkole Podstawowej w Kańczudze