Gra o wszystko

Od dłuższego czasu intrygowała mnie historia czterech kobiet wspomnianych w rodowodzie Jezusa w Ewangelii Mateusza... Warto, 3-4/2009



Od dłuższego czasu intrygowała mnie historia czterech kobiet wspomnianych w rodowodzie Jezusa w Ewangelii Mateusza (1,1–17). Skąd ta refleksja? Chyba dlatego, że stawały wobec sytuacji niezwykle trudnych i niejednoznacznych, problemów, w których musiały podejmować decyzje niestandardowe, gdzie tak naprawdę grały o wszystko, ryzykując nawet śmiercią. Ponadto, mimo bariery czasowej i kulturowej, ich historie są bardzo bliskie historiom z życia, które zdarzało mi się czytać lub zasłyszeć.
Zanim jednak spróbuję odpowiedzieć, jak widzę miejsce historii tychże czterech kobiet w rodowodzie Jezusa, pokrótce je opiszę.

Wdowa

Pierwsza z nich to historia Tamar, kobiety, która weszła przez małżeństwo w rodzinę potomków Abrahama (1 Księga Mojżeszowa 38). Dodam: rodzinę o bogatej historii oszustw i nieprawości. Początek historii jest zwyczajny. Tamar wychodzi za mąż za Era. Niestety jej mąż umiera. Jako że na rodzinie męża spoczywał obowiązek zadbania o wdowę, przyjętym zwyczajem było, że wdowa poślubiała brata zmarłego męża, który miał zadbać o jej byt. Tym bratem był Onan – mężczyzna, który zupełnie nie był skłonny wziąć odpowiedzialność za żonę i ewentualnie w późniejszym czasie za rodzinę[1]. Jego uporczywy brak odpowiedzialności został ukarany przez Pana śmiercią.

Prawo lewiratu nakazywało, by trzeci brat – Szela poślubił Tamar. W tej sytuacji do akcji wkracza teść Tamar, człowiek, na którego reputacji zaważył dokonany wcześniej wraz z braćmi zamach na swojego najmłodszego brata, Józefa. Juda nie miał najwyraźniej zamiaru spełniać swoich zobowiązań wobec synowej. W sytuacji, gdy zorientowała się, że jej przyszłość jest zagrożona, a teść chce ją po prostu oszukać, Tamar uciekła się do pomysłu kontrowersyjnego, którego konsekwencje mogły doprowadzić ją do śmierci.

Mianowicie uwiodła podstępem teścia, przebierając się za prostytutkę. Juda, nie mając czym zapłacić za jej „usługę”, dał jej w zastaw sznur, pierścień i laskę – rzeczy, które w ówczesnych czasach pozwalały na niewątpliwą identyfikację osoby. Po kilku miesiącach, gdy Tamar miała zostać skazana na okrutną śmierć przez ukamienowanie jako wdowa, która dopuściła się nierządu, ten właśnie pierścień, sznur i laska zaświadczyły, bez cienia wątpliwości, kto jest ojcem jej dziecka. Ostatecznie Tamar nie tylko uratowała życie, ale również wywalczyła sobie prawo do bezpiecznej przyszłości. Zaryzykowała wiele, by uzyskać to, co jej się zgodnie z ówczesnym prawem należało, a co podstępem i oszustwem rodzina męża próbowała jej odebrać.

Tamar nie była prostytutką – udając ją, uciekła się jedynie do podstępu, który miał jej dać należne prawo do ochrony i bezpieczeństwa materialnego, którego nieuczciwy teść jej odmawiał.

Prostytutka

Z kolei druga kobieta, mieszkanka Jerycha Rahab, była rzeczywiście prostytutką. W czasie gdy Izraelici przygotowywali się do zdobycia tego miasta, ich szpiedzy zostali ukryci przez Rahab w swoim domu przed wysłannikami króla Jerycha (Księga Jozuego 2). Zrobiła to za obietnicę ochrony po oczekiwanym zdobyciu Jerycha przez Izraelitów i w akcie uznania faktu, że Izraelici, którym sprzyjała łaska Elohim, musieli tę wojnę wygrać. Jednakże w momencie, gdy musiała podjąć decyzję, ryzykowała życiem. Przecież nikt nie ująłby się za prostytutką-zdrajczynią, gdyby miała być sądzona za swój czyn w Jerycho. Jak czytamy dalej, od tamtej pory rodzina Rahab żyła w Izraelu w nagrodę za to, że pomogła wojskom Jozuego w zdobyciu miasta. Co więcej, późniejsza tradycja mówi, że została żoną Jozuego, a literatura zarówno judaistyczna, jak i chrześcijańska odnoszą się do niej z wielkim uznaniem.




[1] Historia została już szczegółowo omówiona w tekście księdza Tomasza Wigłasza pt. Onan i sprawiedliwość, „Warto” 2/2009.





«« | « | 1 | 2 | 3 | » | »»

aktualna ocena |   |
głosujących |   |
Pobieranie.. Ocena | bardzo słabe | słabe | średnie | dobre | super |

Pobieranie... Pobieranie...